Tips voor je eerste werkdag
Beginnen met een nieuwe baan kan heel stressvol zijn. Je wil natuurlijk een goede indruk maken, maar er komt een heleboel informatie over je heen. Begin je binnenkort met een nieuwe baan? Gebruik dan deze tips voor een succesvolle eerste dag!
1. Kom niet te laat
Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: zorg ervoor dat je je eerste werkdag op tijd op je werk bent. Je denkt misschien: ach, als ik 3 minuten te laat binnen kom, dat moet nog kunnen... Maar nee, dat kan echt niet! Je eerste werkdag is ook gelijk de eerste indruk die je nieuwe collega's van je krijgen. Een slechtere eerste indruk kan je niet maken als je te laat komt.
Wij raden zelfs aan dat je 10 minuten te vroeg bent. Zelfs al gebruik jij die 10 minuten alleen maar als buffer, mocht je onverwachts voor een open brug stil komen te staan. Voor je nieuwe werkgever lijkt je gemotiveerd én verantwoordelijk. Kijk, dát is een goede eerste indruk.
2. Stel jezelf voor
Door de spanning van je eerste werkdag wordt deze nog wel eens over het hoofd gezien, maar: stel jezelf voor! Het is belangrijk je nieuwe collega's te ontmoeten, dus zorg ervoor dat je jezelf introduceert. Leg kort uit wie jij bent en welke functie je gaat beoefenen. Zo leer je gelijk met wie je het meest samen gaat werken.
Niet onbelangrijk: zorg ervoor dat je de voornamen onthoudt! Zo voorkom je dat je ongemakkelijk moet vragen hoe iemand ook alweer heet… 😬
3. Een goede houding
Met een goede houding maak je een goede eerste indruk op je collega's. Maar wat bedoelen we precies met 'een goede houding'?
-
Stel jezelf open op. Maak oogcontact en toon interesse in het werk van je nieuwe collega's. Zorg ook dat je duidelijk spreekt en focust op je gesprekspartner - niet je telefoon.
-
Draag de juiste kleding die afstemt op het bedrijf en je functie. Zo heb je gelijk een professionele uitstraling.
4. Luister en vraag
Die eerste werkdag komt een overload aan informatie op je bord. Niet gek dat je niet alles in één keer snapt natuurlijk, dus durf gewoon vragen te stellen. Domme vragen bestaan niet! Je bent immers nieuw, en je zal merken dat je collega's vaak bereid zijn om vragen te beantwoorden. Stel jezelf neutraal op, luister goed naar de gesprekken op de werkvloer en stel die vragen. Hiermee schep je voor jezelf een duidelijk beeld van de werksfeer en waar de prioriteiten liggen.
Daarnaast kom je gemotiveerd over door vragen te stellen, dus maak je gelijk weer een goede indruk!
5. Wees jezelf
Uiteindelijk is het belangrijkst dat je gewoon jezelf bent. Het kost energie om iemand anders te zijn dan jezelf, dus waarom zou je doen alsof je iemand anders bent? Wanneer je je anders voordoet dan je bent creëer je verkeerde verwachtingen voor de toekomst. Je bent aangenomen om wie jij bent en wat je kunt, dus wees lekker jezelf. Dat is goed genoeg.
Maak je vooral niet druk als zaken niet helemaal gaan zoals je verwacht. Het is immers je eerste dag - het komt vanzelf wel goed met die nieuwe baan. Veel succes, en vooral heel veel plezier!